Da leggere con attenzione
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Registrazione ai Ritiri
per dare l'adesione all'evento; in seguito sarete contattati. Le prenotazioni sono accettate solo dopo la compilazione del modulo e in seguito il versamento della caparra. Si possono riservare camere singole se la disponibilità lo permette. In certi casi, quando specificato, la camera singola può richiedere un supplemento. Per altre necessità telefonare al
3207222193
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La Tecnica di Vipassana.
Al momento dell'arrivo al corso sarà richiesto allo studente di pagare la differenza sulla retta e di compilare il modulo sulla privacy recante: informazioni di carattere generale, i riferimenti di una persona da contattare in caso di necessità urgenti, e la dichiarazione se uno/una ha sofferto, o soffre di patologie mentali e/o fisiche. Dopo l'invio del modulo, i nuovi studenti potrebbero essere contattati dall'insegnante per un breve colloquio telefonico e l'insegnante si riserverà di accettare o meno l'iscrizione.
Secondo la tradizione Theravada l'insegnamento è gratuito, ma l'insegnante prende accordi anticipati con le strutture che accolgono per garantire il buon fine di un ritiro e un adeguato numero di prenotati, che se non raggiunto potrebbe portare all'annullamento del ritiro. E' meglio quindi comunicare l'adesione in tempo e versare la caparra, almeno due settimane prima della data d'inizio. Vedere comunque le informazioni per ogni singolo evento sul calendario dei ritiri brevi e lunghi. Donazioni all'Insegnante sono benvenute.
Modalità per un ritiro di Meditazione Vipassana.
Lo studente dovrà presentarsi il giorno stesso dell'inizio del ritiro, l'orario è comunicato di volta in volta secondo il tipo di evento. Lo studente non potrà abbandonare il ritiro prima della fine, che è fissata dopo le ore 9:00 dell'ultimo giorno stabilito dal programma. Durante il ritiro non è consentito l'uso del telefono cellulare o altri dispositivi, salvo casi d'emergenza da concordare con l'insegnante.
Gli studenti sono invitati a portare con se quanto possa essere utile per la pratica seduta: abiti comodi, di pesantezza adeguata secondo la stagione (tute da ginnastica, pile, ecc.), una sveglia, cuscino da meditazione, tappetino o plaid da mettere sotto le gambe e scialle o sciarpone per coprirsi durante la pratica, in quanto non è consentito prendere cuscini, coperte o altri materiali dalle camere della struttura ospitante.
La foggia, il colore degli abiti si dovrebbero ispirare alla discrezione dal lavoro meditativo (evitare i colori sgargianti, se possibile le ciabatte infradito). E' sconsigliato indossare gioielli e fare uso di profumi. Nei dormitori è rispettata la suddivisione tra maschi e femmine. Anche nel refettorio sussiste tale suddivisione. A tutti gli studenti si consiglia vivamente e sempre di rispettare il
N o b i l e S i l e n z i o durante il periodo del ritiro, per sviluppare la consapevolezza mentale al livello richiesto, mantenendo al minimo le distrazioni.
Here and Now
The key to overcoming suffering and ignorance lies in the awareness of the present moment. Many paths of liberation center their teachings on the “Here and Now”. Let’s review it once again but this time with the eyes of the heart ... The greatest difficulty consists in remembering to be aware and to live in the present moment: to overcome it, you must be sincerely interested in moving forward, and not consider inner growth a fashion or a whim or something to show off; but on the other hand, if this will becomes desire or greed, it hinders and blocks.
Once we are actually inside the “Here and Now”, we try to grasp its most significant aspects: reality is “what is, as it is” and not as we would like or would like or as we think or imagine it to be. We can only surrender to reality, give in, give up every claim, admit our inability to make things or sensations be as we like or dislike. Humbly we take the sensations that are proposed to us: we leave barefoot from the stronghold of our ego and our ignorance and accept that there is something that is not ours and that we do not know, and with curiosity and respect we simply observe it, letting it enter us and let it teach us and make happen what must happen. Finally we refrain from interfering with the flow of events, and we unite and become that flow.
Everything that is needed and can be known is not in mysterious and distant places, in exotic or foreign countries, or where famous Masters reside: it is "Here" where we are, it is always and in any case where we are, wherever we are, it follows us relentlessly, it is as if it were INSIDE us. And there is no favorable moment to wait for, it is not necessary to wait to feel "good", to be good, fit or strong, or wait for something special to happen: for inner growth the right moment is precisely this that we are living "NOW" as we read these words, it is every moment that we live as we live it.
"What is" is true, is truth. Everything that happens and moves is a point of reference and indication to arrive at the truth: the confusion is not outside, but is in our eyes, in our minds, minds conditioned by greed and fixations, in the obstinate clinging to what we want to obtain, reach or become. Reality never lies.
In the "HERE and NOW" we encounter reality with the flow of energy that pervades it, and the Truth: all this requires great attention and a kind of mental and emotional openness to "let it in" and become part of us. We are forced to give up what we believe to be “myself”, all the preconceptions, definitions, ideas, memories, habits, that concern ourselves, in practice everything we believe we know or have learned about ourselves. This giving up on holding up the structures of our ego, leaves space for the flow of reality-truth to truly be part of us, and with amazement, we will discover that we have not become amorphous vegetables, but that a new force acts and moves within and through us, we will discover a new part of ourselves. This part cannot have a name and cannot be defined; it acts in complete spontaneity; it is coherently nothing other than itself; it has no goals to achieve, it is as if it did not need anything, and what it does is an end in itself: it sits to sit, eats to eat, works to work … All this beyond the ego, beyond thought, letting the new grow, what has not yet been withered by the fire of our desires ...
(AA)
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