Momentum Vitae est meditatio


BENVENUTI, il mio progetto sul web nasce con l'intento di conservare e condividere

gli insegnamenti di Anapanasati e Vipassana al fine di affrancarsi dalla sofferenza esistenziale

con la guida di un insegnante autorizzato. Questo secondo la dottrina del Buddismo Theravada,

nella tradizione birmana di Sayagyi U Ba Khin, in memoria del suo allievo John Earl Coleman.

Tali insegnamenti sono preservati e perpetuati per il beneficio delle future generazioni,

per questo sono conservati con l’indicazione protettiva della perfezione, verità e devozione.

Tutte le nostre azioni sono dirette nello spirito del Damma.


WELCOME, my web project was born with the intention of preserving and sharing

the teachings of Anapanasati and Vipassana, in order to be free from existential suffering

with the guidance of a licensed teacher. This according to the doctrine of Theravada Buddhism,

in the Burmese tradition of Sayagyi U Ba Khin, in memory of his student John Earl Coleman.

Such teachings are preserved and perpetuated for the benefit of future generations,

for this reason they are preserved with the protective indication of perfection, truth and devotion.

All our actions are directed in the spirit of the Dhamma.


Il buddhadhamma: Dukkha (Sofferenza)

Dukkha
di John Coleman

Dukkha si riferisce all'implicita incapacità di soddisfare, all'incompletezza, l’imperfezione, l’insicurezza di tutti i fenomeni condizionati che, poiché cambiano sempre, sono sempre soggetti a causare sofferenza.

Dukkha, letteralmente, significa: intollerabile, insostenibile, difficilmente durevole, imperfetto, insoddisfacente, o incapace di procurare una perfetta felicità.

Dukkha si riferisce a tutte le forme di spiacevolezza: dai grossolani dolori corporei e alla sofferenza implicita nella vecchiaia, malattia e morte; fino a sentimenti sottili come quelli causati dall’essere separato da ciò che ci piace o unito a ciò che non ci piace, fino a raffinati stati mentali quali la monotonia, la noia, l’inquietudine, l’agitazione, ecc...

Questo è uno dei concetti più fraintesi e uno dei più importanti per lo sviluppo spirituale.

Per favore non fatemi morire, voglio stare meglio! Questo è il modo sbagliato di pensare, condurrà alla sofferenza. Se io recupero, recupero, se io muoio, muoio. Se io miglioro questo è bello, se non miglioro questo è bello.

Il Buddha insegnò che non c’è modo migliore per vincere la sofferenza che il notare: “questo non sono io”, “questo non è mio”. Questo è il metodo migliore.

Dobbiamo praticare senza pretendere punto niente. Se non vogliamo punto niente, che cosa avremo? Non avremo niente! Qualunque cosa voi otterrete è soltanto una causa di sofferenza, così pratichiamo senza ottenere niente, non praticando per andare nel Nirvana.

Cedete tutto, anche la pace. La pratica non è provare a ottenere qualsiasi cosa. Siate soltanto consapevoli di quello che è. Dovete avere pazienza e sopportazione.

Più a lungo vorrete diventare illuminati e mai sarete illuminati. Non cercate nient’altro. La pratica che conduce alla cessazione della sofferenza è di vedere che “questo non è il Sé”, “questo non è me, non è mio”.

Procedere è sofferenza, retrocedere è sofferenza e fermarsi è sofferenza, non andare avanti, non ritirarsi e non fermarsi … ogni cosa è lasciata?

Il corpo e la mente si fermano qui. C’è la fine della sofferenza.

The First Noble Truth
by John Coleman

It is essential to understand the Buddha's First Noble Truth (Dukkha, the truth of suffering) before suffering comes to an end. Suffering cannot be controlled. It cannot be stopped, it cannot be disguised, it cannot be brought to an end through effort (Anatta). It must be consumed. Consumed through awareness of Dukkha and the experience of change (Annica). By maintaining Sila (morality) we are able to minimize distractions. When distractions are at a minimum, we are able to develop concentration through the practice of Anapana (mindful breathing) meditation. With appropriate concentration we will experience Anicca, Dukkha and Anatta through the practice of Vipassana meditation (insight meditation). With the understanding of Anicca, Dukkha and Anatta, all the compacted energy derived from Kamma (past actions) will be consumed and we will be free from suffering.

The Law of Cause and Effect
by John Coleman

We have great difficulty accepting the Law of Cause and Effect. Great difficulty in accepting the fact that we are solely responsible for the present circumstances in which we find ourselves. Others cannot be blamed for our suffering. Others cannot free us from our suffering. Having created these sufferings, only we can bring them to dissolution by 'feeling sensations' - 'recognizing Annica' (the essence of Vipassana). All sensations, however gross or subtle, are manifestations of suffering (Dukkha). All sensations, however gross or subtle, are falling apart (Annica). Some people respond to their responsibility by asking: “Tell me about that child who was abused by his drunken father, a child who grew up in the torment of his abuse and became a criminal? ... ”My response is “What about that child who was abused by his drunken father and grew up to be a responsible and creative member of society?” ...

Perseveranza, Sopportazione, Resistenza
di John Coleman

Massima determinazione. Viriya Iddhipada.

Stare in piedi, seduti, camminare ma non sdraiarsi per un periodo di 24 ore senza dormire. Sulla ferma decisione di restare svegli per 24 ore, uno scoppio di energia entustiastica seguito poi da sensazioni di pesante sonnolenza che si dissolvono mentre siamo consapevoli di Annica e simultaneamente consapevoli della natura di Dukkha. Provando sensazioni (Dukkha), riconoscendo Annica.

Rinuncia

Incoraggiare gli altri a impostare un ritmo, impostare un esempio. Impostare gli altri a partire e a continuare, continuare da se. Pigrizia e torpore possono diventare un'ostacolo opprimente a meno che contratte da Viriya-Iddhipada attraverso un periodo meditativo di 24 ore, libero dal dormire. L'effetto di Viriya-Iddhipada è abbastanza inconcepibile, incredibile, fino a che non si prova veramente. Buona volontà (...) per sperimentare - franchezza per scoprire. Sforzo comparabile a quello dei diretti discepoli del Buddha. Realizzazione che tutta la coscienza è Dukkha.

Suffering and Cessation
by John Coleman

Suffering contains its own cessation. Take every available opportunity to confront, endure, be aware of, be aware of, experience…all sensations and feelings being unsatisfactory. (Dukkha)

Feeling sensations and recognizing Annica. Knowing that these sensations dissolve and fade away into emptiness.

Refrain from avoiding or denying the experience of suffering by using such harmful and unnecessary tactics as overeating, oversleeping, alcohol, sexual misconduct, tobacco, and other sexual diversions and habits.

Taste the full fragrance of suffering as continuously as possible, with the simultaneous experience of Annica. Be free from suffering. Consume the suffering by comparing it with Annica's experience.

Feel sensations, recognize Annica as often and continuously as possible. Do not divert your attention from suffering but instead encourage and welcome exposure to suffering so that you are able to experience its dissolution and fading away.
Feeling sensations, recognizing Annica.

There's nothing to do.

Nothing that can be done. There is no goal. The targets are empty. Nowhere to go. There is nothing to change. Nothing that can be changed. Nothing that needs to be changed. No conflict – conflicts. No effort – efforts. No effort – effort. No tension – tensions. No rules – rules. No precepts – precepts are empty. No habits to be broken – habits. No restrictions – restrictions. No other shore. No paths – paths. No techniques – techniques. No system – systems. No way – ways. No decisions to make – decisions. Nothing to achieve – achievements. No choices – the choices are all empty. No problem – problems. No difficulties. No obstacles – obstacles. No purpose – purposes. No reason – reasons. No aspirations – aspirations.
No ambition – ambitions. There is no fear – fears. No attachments – attachments. No aversions – aversions. No disappointments – disappointments. No suffering. No life – lives. No death – deaths. No hunger. No sadness. No regrets. No joy. No peace. No worries.

Life is suffering
by John Coleman

Life is suffering, there is only suffering from which you cannot escape, you cannot run away, which you cannot avoid even for a second. When you realize this and stop trying to escape, you will go to a state beyond, beyond suffering. It is only through suffering that you come to the end of suffering. We continue to understand that we cannot escape suffering, not even for a second. When we realize that we cannot avoid suffering, we cannot run away from suffering, when we realize this, we will confront and bear suffering with detachment, equanimity and the experience of Annica and we will experience suffering dissolving and fading away into emptiness.

Conflict arises
by John Coleman

All thoughts are suffering.
All feelings are suffering.
All sensations are suffering.
All consciousness is suffering.

Our conscience is the common conscience of mankind and it is suffering.

We psychologically are the rest of the human race.

Our consciousness with its content is the product of thought.

There is conflict why conflict arises when everyone thinks they are separate.

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